Intervju sa regionalnim pobjednicima prethodna tri ciklusa m:tel App takmičenja

Bez obzira gdje živite, ako volite računare i imate dobre ideje nije teško da uskočite u avanturu programiranja. Jednako uspješno možete stvoriti dobru i korisnu aplikaciju te sa svojom idejom kvalitetno uticati na svoju okolinu.

Prošla tri ciklusa m:tel App takmičenja obilježile su aplikacije autora iz okoline Doboja, Modriče i okoline Gradiške, a regionalni pobjednici Aleksandar, Bojan, Andrej i Kenan su se usavršili baš u sredinama u kojima nema većih IT zajednica. Kako su se zainteresovali za programiranje, koje su prepreke savladali i kakvi su im planovi za dalju karijeru pročitajte u zanimljivom intervjuu sa njima u nastavku teksta.

Bojan Dolić, Aleksandar Dolić i Kenan Mahmutagić, treći Regionalni app izazov, februar 2020. godine

prof. Kristina Goranović i Andrej Vujić, uručenje nagrada, april 2022. godine

Kad god su učestvovali, ovi talentovani mladi ljudi su bili pobjednici na državnom nivou takmičenja a svaki od njih je bio i pobjednik na regionalnom nivou gdje su se takmičile ekipe iz Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine.

Aleksandar i Bojan Dolić iz sela Jelanjske koja pripada opštini Stanari, autori su aplikacije “Leafy” sa kojom su pobijedili na četvrtom Regionalnom app izazovu. Pobjednik petog Regionalnog app izazova bio je Andrej Vujić iz Modriče sa svojom aplikacijom “Dnevnik pčelarstva” a pobjednička aplikacija “Digitalni farmer” na šestom po redu Regionalnom app izazovu stigla je iz  okoline Gradiške a njen autor je Kenan Mahmutagić.

Molim vas, recite nam kako se razvijala vaša karijera poslije App takmičenja? Šta vam je trenutno u fokusu?

Andrej: Trenutno sam Novom Sadu, studiram Računarstvo i automatiku na Fakultetu tehničkih nauka. Najveći dio svog vremena posvećujem studentskim obavezama, ali zahvaljujući smjeru koji sam upisao, programiranje je i dalje moja svakodnevnica. Pored toga, kada za to nađem vrijeme i pravim pauzu od učenja, radim na odražavanju svojih aplikacija na Google Play, Galaxy Store i App Store prodavnici.

Kenan: Poslije m:tel App takmičenja nastavio sam se baviti profesionalnom izradom mobilnih aplikacija i igrica. Već šest mjeseci radim mobilne aplikacije, sajtove i održavam društene mreža za IT firmu u Gradišci. Nastavio sam graditi svoj privatni brend Monotik Digital i Monotik Games pod kojima izrađujem i objavljujem svoje mobline aplikacije, igrice i nudim druge IT usluge lokalnim klijentima i partnerima.

S obzirom da ste odrasli u sredini u kojoj su prvenstveno zastupljena druga zanimanja, šta je bila vaša inspiracija, odnosno kako ste se počeli baviti programiranjem?

Aleksandar i Bojan: Prvi susret sa programiranjem ostvarili smo u osnovnoj školi. Iako su to bili neki najosnovniji koncepti uvidjeli smo da bismo uz pomoć programiranja mogli riješiti mnoge probleme.

Andrej: Sa programiranjem sam se prvi put susreo u sada već davnom, sedmom razredu osnovne škole, na informatičkoj sekciji, kroz programski jezik QBasic. To je bila ljubav na prvi pogled. Programiranje mi je dalo slobodu da svoje ideje pretvorim u stvarnost i da na koristan način, kroz zabavu, iskoristim slobodno vrijeme.

Kenan: Moja inspiracija za programiranjem i računarima generano dolazi iz ljubavi i  zainteresiranosti za video igre koje sam igrao. Moja ideja bila je da sebi zaradim za bolji računar kako bih mogao igrati bolje video igre na njemu. Ideja mi je bila da otvorim svoj blog u kojem bih pisao o vijestima i trendovima iz svijeta gaming industrije i također da snimam te video igre za svoj YouTube kanal i da na taj način zaradim nešto novca. Međutim, uvidio sam da od toga nema koristi i odlučio sam da naučim alat u kojem je izrađena igrica koju sam igrao u to vrijeme i da samim tim napravim njenu poboljšanu verziju. Nakon toga naučio sam Android Studio jer sam se zainteresovao da napravim mobilnu aplikaciju.

Šta su vam bile prepreke? Da li ste imali nekoga ko vam je pomogao u početku?

Aleksandar i Bojan: Prijavom na m:tel App takmičenje ušli smo u jednu potpuno novu i nepoznatu oblast za nas gdje nam je najveću prepreku predstavljalo manjak znanja. Na samom početku nismo znali odakle krenuti ali smo uz pomoć mentora dobili smjernice koje su nam koristile u prevazilaženju prepreka tokom izrade projekata.

Andrej: Najveća prepreka je bila to što sam bio osuđen sam na sebe. Na informatičkoj sekciji u školi sam naučio osnove, ali moje interesovanje i želja za širenjem znanja su vrlo brzo premašili ono što sam tu mogao naučim. Bio sam prinuđen da u isto vrijeme budem i učenik i učitelj, ali sam imao sreću što sam odabrao struku koja to dopušta.

Kenan: U početku sam učio sam iz razne literature, putem blogova, interneta i YouTube tutorijala. Najveća podrška i pomoć u smislu savjeta, ideja, sugestija, povratnih informacija bili su mi profesori informatike i programiranja, Radovan Marjanović i moj profesor mentor Mladen Vidović koji su u samim počecima bili uz mene i prepoznali moju volju, trud i talenat. Pružili su mi ogromnu podršku i na tome sam ih veoma zahvalan. Neke od najvećih prepreka su mi bile predrasude u početku – da li uopše ima smisla da se prijavljujem na takmičenje, da li su moje ideje dobre i korisne i slično. Na svu sreću, ipak sam odlučio da se prijavim jer sam shvatio da ne mogu ništa izgubiti nego samo dobiti.

Kako ste se snašli za opremu i resurse koji su vam bili potrebni za rad?

Aleksandar i Bojan: Oprema nam nije predstavljala problem jer smo već imali opremu koja je ispunjavala određene uslove za rad.

Andrej: Na samom početku sve što sam imao je bila dobra volja. Počeo sam da programiram na maminom starom laptopu, a sopstveni sam kupio tek tri godine nakon što sam ušao svijet programiranja. Kurseve sam pronalazio na internetu, gotovo sve što znam sam znam sam naučio gledajući video tutorijale na YouTube-u. Svakako, ništa od toga što sam postigao ne bi bilo moguće da nisam imao, kako finansijsku, tako i moralnu podršku svojih roditelja.

Kenan: Roditelji su mi 2017. godine kupili polovan računar, prilično skromnih mogućnosti ali mi je u početku poslužio za izradu mobilnih aplikacija. Sve je na njemu radilo jako sporo, pokretanje Android emulatora na tadašnjih 4 GB RAM memorije znalo je trajati i po pola sata. Nakon prve godine m:tel App takmičenja, mediji, razne lokalne firme i Grad Gradiška prepoznali su moj trud i talent. Uradio sam redizajn i mobilnu aplikaciju za muzej u Gradišci nakon čega sam od muzeja dobio solidan računar za rad.

Kao pobjednici m:tel App takmičenja, vaš uspjeh je odličan primjer mlađima. Da li se u vašoj sredini pojavila nova generacija kojoj ste vi uzori? Ako ih ima, da li im pomažete savjetima?

Aleksandar i Bojan: Naravno da smo našim uspjehom podstakli mlade za učestvovanje na App takmičenju i veoma smo ponosni na to. Zahvaljujući našem uspjehu, pored motivacije mladih, formirana je posebna sekcija u sklopu naše škole. Cilj sekcije je zainteresovati mlade učenike za izradu aplikacija za mobilne uređaje. Tokom našeg učestvovanja u sekciji, učenicima smo prenijeli naša iskustva i znanja koja smo stekli na prethodnim App takmičenjima, što je njima bilo od velikog značaja.

Andrej: Svakako da je moja pobjeda na App takmičenju imala uitcaj na to da se proširi zainteresovanost za programiranjem u mojoj okolini i dala motivaciju i podstakla novu generaciju budućih programera da se upusti u svijet informacionih tehnologija. To se ogleda u činjenici da je nakon moje pobjede porasla popularnost interesovanje za App takmičenja u mojoj sredini. Već drugu godinu zaredom, nakon moje pobjede, moja škola prijavljuje aplikacije za učešće na App takmičenju.

Kenan: Po mojim informacijama, mnogi učenici i mladi su pozivitno reagovali na moj uspjeh na prethodnim App takmičenjima i iz moje bivše škole prijavila su se dva tima. Ko god me kontaktira nastojim mu pružiti podršku sto se tiče ideja i savjeta gdje da pronađu resurse za učenje i odakle da krenu. Uvijek sam raspoložen da pomognem mladima i svim učenicima koji me kontaktiraju, pitaju za savjet, sugestiju, neku ideju ili povratnu informaciju.

Da li planirate svoja IT znanja iskoristiti u vašoj zajednici, odnosno planirate li neke aplikacije koje bi mogle unaprijediti život ljudi u vašoj okolini?

Andrej: Nažalost trenutno sam vremenski ograničen, ali u budućnosti bi jedna takva aplikacija sigurno bila dobra ideja. Smatram da moderne tehnologije imaju moć da poboljšaju razne aspekte svakodnevnog života i svakako želim da budem dio i da dam svoj doprinos unapređenju lokalne zajednice.

Kenan: Trenutno radim na mobilnim aplikacijama za razne domaće i strane klijente i firme te na razvijanju raznih rješenja koja bi olakšala njihovo poslovanje. Također, u planu i izradi je jedna inovativna edukativna mobilna aplikacija naziva EduInno, koja će na razne načine učenicima olakšati učenje i testiranje njihovog znanja kao i organizovanje njihovog školskog rasporeda.

Da li vam je iskustvo u App takmičenju (put od početne ideje do funkcionalne aplikacije) koristilo u daljem radu?

Aleksandar i Bojan: Stečeno iskustvo u App takmičenju bilo nam je od velike koristi jer na taj način smo naučili kako se zapravo izrađuju kvalitetne aplikacije. Čitav taj put od početne ideje do funkcionalne aplikacije pomogao nam je da se detaljnije upoznamo sa procesom izrade jednog gotovog proizvoda kao što je mobilna aplikacija, gdje je najviše fokus stavljen na dobru organizovanost vremena i podjelu radnih zadataka na članove tima kako bi u što kraćem vremenskom roku dobili najbolja i najefikasnija rješenja.

Andrej: App takmičenje je veoma korisno i značajno iskustvo, savršena prilika za sticanje novog znanja kroz rad na jednom velikom projektu. Put od ideje do funkcionalne aplikacije nije nimalo lak, često se nailazi na probleme, čijim se rješavanjem razvija logičko razmišljanje, sposobnosti za pravovremeno uočavanje problema i prevazilaženje prepreka i postaje bolji programer.

Kenan: Iskustvo sa App takmičenja mi je dosta koristilo u daljem radu jer sam naučio kako samostalno mogu da izradim gotov proizvod, kako da u timu oranizujem i raspodijelim određene poslove. Izdvojio bih i proces osmišljavanja ideje, funkcija i dizajniranje same aplikacije, njeno testiranje i prepoznavanje raznih potreba korisnika, kao i drugih stvari koje su potrebne prije objavljivanja aplikacije na Google Play platfomi. Za dobru aplikaciju potrebno je osmisliti njen i način promovisanja, sve su to pozitivne stvari i iskustva sa m:tel App takmičenja.

Koji su vam planovi za dalju IT karijeru?

Andrej: Planiram da ostanem u IT struci. Iz tog razloga sam kao sljedeći korak u svom razvoju i usavršavanju, kao što sam već rekao, odabrao Fakultet tehničkih nauka. Tek sam počeo sa studiranjem i nalazim se na početku nečega, što se nadam da će biti uspješna karijera.

Kenan: Moji planovi su, da pored svog redovnog posla otvorim svoju firmu kako bih svoje privatne poslove mogao raditi bez ograničenja i pravnih problema. Dalji planovi su mi da pronađem načine zarada putem mobilnih aplikacija putem donacija, pretplata ili u saradnji sa domaćim i stranim investitorima. Želim da se nastavim usavršavati, edukovati i širiti svoje znanje iz ove oblasti, da odlazim na razne IT konferencije i sajmove te da nastavim izrađivati mobline aplikacije, sajtove i ostala riješenja za lokalne i strane firme i klijente.

Hvala vam na razgovoru, možete li nam za kraj reći koji savjet biste dali mladima iz manjih a i većih sredina, koje takođe interesuje programiranje?

Aleksandar i Bojan: Najbitniji savjet koji bismo dali mladima koje interesuje programiranje jeste da ne odustaju od svojih ciljeva i želja da postanu dobri programeri i da postignu zavidne rezultate. Iz našeg ličnog iskustva možemo reći da smo se susreli sa problemima zbog kojih smo dosta puta htjeli odustati ali smo ostali uporni i na kraju ostvarili rezultate koje smo i željeli.

Andrej: U današnjem, modernom vremenu, čak ni život u maloj sredini nije ograničavajući faktor za učenje programiranja. Svima je dostupan Internet, moguće je početi i na mobilnom telefonu, uz veliki broj besplatnih onlajn kompajlera, aplikacija, sajtova i drugih resursa na temu učenja programiranja. Vještačka inteligencija rješava još jedan od problema sa kojima se mogu susresti mladi programeri, a to je mentorstvo. Alati poput ChatGPT-a mogu odigrati značajnu ulogu kao mentori za mlade programere, jer pružaju neprekidnu podršku, odgovaraju na pitanja, pružajući konkretna i jasna objašnjenja, dijele korisne savjete i zapravo budu vodič na putu ka razvijanju njihove IT karijere. Mogućnosti nikad nisu bile veće, a za ulazak u IT nikad nije bilo potrebno manje, neophodno je samo biti uporan i imati strpljenja.

Kenan: Savjete koje bih dao mladima koji se interesuju za programiranje jeste da se stalno usavršavaju u ovoj oblasti, da nikad ne odustaju, da krenu učiti od manjih stvari, da grade stvari postepeno i da vjeruju u sebe. Poručujem im da se prijave na m:tel App takmičenje i potrude se da izrade aplikacije. Na taj način će najbolje steći znanje i iskustvo koje im dalje može biti potrebno za nastavak karijere, ili za nastavak svoga obrazovanja na nekoj visokoškolskoj ustanovi. Putem takmičenja mogu steći nova iskustva i poznanstva i što da ne, ispromovisati sebe, svoje znanje, trud i talenat.